Pages

Mari mengumpul bloggers!

Wednesday, March 18, 2015

Pekerja Sambilan Harian

Assalamualaikum & salam 1Malaysia!

Tak pasal je kan salam 1 Malaysia. Macam lah kau bini Peemm. Hiks!

Saje nak hupdate pasal kerja terbaru lepas grad bulan 5 TAHUN LEPAS. Setelah berpuluh beratus resume aku antau, pergi interbiu sana sini, lekat jugak satu kerja better SIKIT untuk tahun 2015
*lepas setahun lebih aku biar blog nih bersawang-sawang*

Pergi intebiu dah berbulan-bulan dah. Nak jadik cerita, benti keje kat butik vendor, terus dapat panggilan untuk lapor diri kat Jabatan Veterinar Negeri Melaka ni. Orang cakap rezeki kan. Even gaji ikut hari RM54 je sehari, aku dah rase syukur dah. Sebab aku rase lebih beruntung dari masyarakat kat luar sana yang bergelar PENGANGGUR. Engko ingat tak frust, ko dah habiskan bertahun nak dapat ijazah, penyudah ko tercampak dalam DUNIA PENGANGGURAN. Lagi sadis kalau kau dah ada anak dan HUTANG PIUTANG sebab ambik loan pendidikan. Menangis wooo nak settlekan loan.

Tapi yang kelakau nye, panggil lapor diri macam tergesa-gesa. Suh lapor diri sepatutnye 2hb March, tapi tangguh punye tangguh 16hb pulak suh lapor diri. Tuh pon call pagi, petang suh masuk keje. Masuk keje semua tercengang cengang. Apehal lak tetibe si minah nih lapor diri takde surat perlantikan bagai.

Sebabnya, aku dapat lantikan dari federal. Federal means lantikan aku dari putrajaya, bukan JVNM punye. So, dorang risau ahh, takut kalau aku lapor diri awal, takde surat itam puteh, gilerr kau keje beria takde gaji. Melalak mak ujung bulan nanti.

So far, environment sini ok ahhh. Staff takdelah satu lapisan umur je. Berlapis-lapis umurnye. Dari umur budak lepas sekolah sampai nak pencen pon adoo.. melampaulak budak lepas SPM dapat keje gomen kan. Hihi. Acah meknon je.

Hari pertama lapor diri memang serabut. Sampai jumpe Pengarah, pengarah call PIC yang tau pasal perlantikan aku nih, tapi x dapat-dapat. Kerani yang in charge aku pon tatau pape sebab dia cuti. Aku? Lagi haru. Tapi aku watlek watpis je. Kontrol ayu kan.

Hari kedua, staff bawak berkenalan dengan staff lain. Banyak jugak doktor kat sini rupenye. Sebab berkaitan dengan haiwan kan. So, yang dipanggil doktor kbanyakkannya lepasan degree arr.. hebatkan? Aku je sedih sebab, sebab lepasan degree keje kerani.. dalam hati dok sound diri sendiri, “Syukur sket Ima, dari takde keje..” 
Setakat dua hari nih keje aku menangok je sebab pegawai yang in charge aku cuti sekolah. Hahaha. Anak dia bercuti, dengan apak dia skalik cuti gi holiday. Keje aku key in data untuk Program Azam Tani. Quite interisting for me sbb ade relate dengan usahawan. I kan business minded. Puuuiii!

So, hari kedua, aku dok belek file peserta & tengok lah ape bidang keusahawanan yang dorang ceburi, tengok kemudahan yang kite bagi kat dorang untuk berniaga, bercucuk tanam, menangkap ikan dan bla.. bla.. bla.. Aku siap cari maklumat pasal Azam Tani dalam tenet. Tapi tu arrr, selagi pegawai aku bercuti, selagi tu aku takde benda nak buat. So, aku menangok kat depan PC sambil terjah semua file Azam Tani tu.

Then, hari ketiga, aku dah mule menyesuaikan diri. Ada staff yang dah start duduk berbual dengan aku. Bercerita pasal kerja, pasal department aku duduk nih which is “Bahagian Industri” dan jiran-jiran taman. *Kebetulan salah satu staff kat sini jiran tetangga aku jugak dan dialah yang share iklan temuduga ni kat aku tahun lepas*

Department aku ni taklah ramai staff. Dan kerap lengang seakan tak berpenghuni. Sebabnya, dorang nih banyak buat kerja teknikal.. macam-macam tau. Susah nak terangkan, tapi ade yang jaga unggas, jaga pembiakan, rumputlah.. aku sekarang boleh terima input je, tapi  bayangkan gitu-gitu je. Ape je staff bincangkan, aku pasang telinga. Mana tau leh tambah ilmu pengetahuan pasal haiwan kan?

Tapi semua ok. Yang pegawai dalam bilik je lah quite senyap n so… so.. je.

Apepon, aku harap semoga ade rezeki yang lebih baik untuk aku lepas nih.

Dah alang-alang takde keje nih kan, buatlah bizi menaip. Padahal taip entry blog je pon. Aku kalau dah menaip, mulalah meraban. Ngalahkan buat thesis pulak.




Komen jika suke, komen jugak jika tersilap. Sayang korang!

5 comments:

asmasalleh said...

bagus bagus.. marila menulis dan meraban semula.. hahahha

EimaruSi|ence™ said...

hahahaha.. mraban sebab takde keje bulihlah busu..

Unknown said...

Nak tanya ni..kamu ni org melaka ek? Macam mana boleh dpt jbtn kat melaka jgk ye mmg diorang bagi atau kita boleh mintak? Kamu kat bandar melaka atau duk kat daerah lain tp keje kat ibu negeri? Harap boleh bg respons tq :D

Unknown said...

Nak tanya ni..kamu ni org melaka ek? Macam mana boleh dpt jbtn kat melaka jgk ye mmg diorang bagi atau kita boleh mintak? Kamu kat bandar melaka atau duk kat daerah lain tp keje kat ibu negeri? Harap boleh bg respons tq :D

EimaruSi|ence™ said...

saya tak faham soklan awak bagi macam mana. Masa mohon ni, biasanya PSH takkan iklan online secara umum. Kene gi kat jabatan terbabit. Kalau ada iklan kekosongan jawatan, baru kita apply.

Kebetulan jiran keje kat JPV ni, share iklan jawatan kosong. So, saya anta resume, next weeknye dia panggil IV. PSH bergantung pada keperluan jabatan. Kalau perlu sorang, dia panggil sorang. Kalau perlu ramai, dia panggil ramai.

Sepatutnye saya bawah state. Gaji pon state yang bayar. Kebetulan pegawai kami perlukan pembantu, tapi projek bawah federal, so saya PSH yang tak terikat bawah state. Saya PSH bawah federal. Faham tak? HIhi.

Saya memang orang melaka. Kalau awak mohon PSH bawah daerah, dapat lah uner daerah, Dia specifik ikut keperluan jabatan, bukan under majlis perbandaran..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Counting...:)

Daisypath Anniversary tickers