Pages

Mari mengumpul bloggers!

Friday, August 21, 2009

Demi RM50

Hari tuh, aku buat part time di MITC....Balik klas pkul 4.00 pm jer (sebenarnya tak pergi pon), aku ngan member2 bsiap-siap memakai bju serba hitam dgn semangat bkobar2 nak kerja part time...Maklumlah, duit elaun dah kering, so nak tak nak terpaksalah kerah tenaga kerja part time...lepas solat asar kami bertolak...Aku + Ayu naik motor..Atin, Hajar, Husna,Nida pulak Pia yg hantar naik kete...thank to Pia yang memahami...Thank a lot to my frens Baya yang sudi meminjamkan motor EX5 JKY 1324 SE nyer ntok aku n Ayu rempit ptg tuh..huhu...

Kitorang start pukul 5 ptg..Besar dewan tu..berkali ganda kalau nak di bandingkan Dewan Politeknik Melimau. Masa mula-mua pergi tak adelah penat sangat.. Juz lap-lap sudu atas meja (walaupun da bkilatpun masa tuh!)..Bosan lah jugak...

Selepas maghrib bru ade briefing..Aku ditugaskan di bahgian hadapan, tuk melayan VIP..Tp awal2 lagi hati aku da rasa tak sedap sebab meja banyak, tp pekerjanya sangat sedikit..Bila da start function, mulalah kami mhadap ragam & kerenah manusia...Ada yang sabar, ada yang kurang sabar, ada yang cerewet, ada tuh senyum aje...tp yang paling tak ku sanggupi bila ade yang mgatal sungguh..tak ingat anak bini, langsung tak respect kami yang bertungkus lumus nak melayan kerenah mereka..

ada tu, India tak silap.. Dia Vegeterian, tp duduk seat VIP.. Tak duduk kt seat yang dah dikhaskan.. then minta kami sediakan untuknye..ade ke patut..kami ni bkn serve mcm org kt hotel or restoren..ade plak yg mntak Fresh Orange lg...Fuhhhh...nk tercabut lutut rasanya menghadapi kerenah manusia yang menindas golongan macam kami ni...RM50 punya pasal..aku redah je dugaan demi dugaan yang aku hadapi...at least aku tak tebalkan muka mintak duit kt mak ayah ku..

Paling menyedihkan bila manusia yang kurang sabar ni meluru dan menyerbu dapur ntok serve sendiri...bengang btol aku..nilah sikap masyarakat kita yer...Then, bila dapat makan, tinggalkan majlis macam tu je...tak hormati majlis...Sampaikan CM Melaka turun dapur tengok apa masalah yang berlaku..dalam pukul 11pm lebih kurang, bru Tun Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi brucap...malangnya, kerusi tetamu dah kosong da...Kami yang serve ni hanya menggeleng memerhati mereka...Nak buat mcm mana..klu aku pon, tak mustahil aku mninggalkan majlis awal sebab rasa diri dah bagus sangat...huhu..
Akhirnya, kerja kami siap lebih kurang pukul 1..tp tak bape pasti sebenarnya masa yg tepat...kami pon menghadaplah bos katering tuh...dengan ngeluh2 smoge dia dengar yg kitorang ni letih sangat...haha!

Entah mcm mne aku leh mntak bos tu bg lebih sket krn tpaksa wat kerahan tenaga untuk dua manusia..Lastly, kami dapat RM60...caye tak???Aku seronok sangat...aku dapat duit atas titik peluh aku..Malam tu kami sampai hostel pukul 2 agaknya kot...

Camnilah rasanya mse mula2 aku kerja kilang dulu...Basic RM300 je..tp kerja mmg teruk...bila 7hb aku dpt gaji, ati punyer bahagia...hanya Tuhan saja tau
...n seingat aku, gaji paling tinggi aku dpt dalam RM500++ jugaklah..Duit tulah aku beli hp Nokia 1600 aku n sampai sekarang ada lg sihat walafiat...Kata lect aku, aku ni da termasuk dlm golongan tercicir (pengguna tradisional)..hehe.

Nilah tepon kesayangan aku nih...Dulu RM300++ tau!!Da 3 tahun da...sama baya ngan no maxis yang aku guna sekarang..





Komen jika suke, komen jugak jika tersilap. Sayang korang!

0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Counting...:)

Daisypath Anniversary tickers