Pages

Mari mengumpul bloggers!

Thursday, August 27, 2009

Oh Kampungku!!!!

Semalaman aku tak tido malam td...Ntah ape aku buat pon aku tak tau...YM, Myspace, Facebook n blog aku nih...Di godek2 tanpa hala tuju...(godek tu mcm explorelah)...orang lain da lama surrender, akulak rilek je lalalala~~ dpn latop...mulala addict zaman poliku dulu dtg...eheh..padahal sejak abes poli, aku da lama tak tido lewat...Melainkan layan bace novel kt kampung...Kt hostel nih jgn haraplah...pantang nampak bantal, mulalah aku rasa nk landing je...sampai mendap tengah2 tilam aku..(landing ok, bkn membuta...;p)
Skrg pon dah pukul 5.49am...Ida tengah solat Subuh...Muhaiyah still mengaji, Ana tengah terkedek² m’iron baju...Husna...td ngah mandi kot...yang lelain ngah keenakkan dibuai mimpi selepas bsahur...Alamatnya pukul 7 le Subuh nye....(tmasuklah aku kadang2...)ngeh2!
Ari ni da masuk hari ke 6 puasa...bagaimanapun, dapatlah aku berjemaah ngan my family sunat terawikh selama 2 ari...Tu pon kebetulan sebab awal pose di kampung...Thanks to my father kerna bersusah payah menjemput anakmu di Ayer Keroh walaupun kepenatan bekerja seharian...(siap mengamuk lagi dalam kereta...)alahai bapakku!
Kata mak, buyah (panggilan untuk ayah sayalah) yang nak menjemput aku beria petang tuh..tp dah lewat sangat.. Dalam pkul 6.30 mak tepon bagitau Buyah nk datang jemput lepas solat Asar..Aku pon bersiap je lah..Sebenarnya aku taknak balik sebab kesiankan Bayah takde kawan...tp sebab Buyah nk jemput, n Ayu pon stay kt hostel, so aku pon ikutlah kata makku itu..mase Buyah tunggu kt bawah, aku lewat sikit sbb adik aku nk rembat laptop bawak balik..aku suh dia kemas sendiri n angkut bawak dlm kereta..krn kelewatan aku n kesesatan yang berlaku masa buyah nk solat kt Masjid MiTC, aku pon kne sound ngan hon kete Buyah...huhu, sampai dalam bilik leh dengar bunyik hon tuh..Malu2..
Sampai di rumah, aku berehat sekejap menanti Buyah bersiap semayang terawikh..sempatlah bergayut sat ngan Mr.Silence...(lalalaalala~~~)Aku,mak,K.cik,Ida n Anoi je solat..Abu g masjid..Siti uzur..sunyi rasanye..bse penuh saff ngan abg2 ku...Along sampai 3am ari sabtu..angah plak 7pm dekat nk buke puase..Ude, tak balik..Jauh nk bawak motor dr Skudai..
Hari pertama kami makan nasik ayam..Aku tolong potong, perap n goreng ayam, Ida sediakan salad ngan tomato, Siti masak nasik n sup (dibantu oleh mak ---> Chef berkaliber seMalaya)..Along pulak, beli air Maduria (perisa Strawberry, Sarsi n Ice Cream Soda) and air Fresh Orange Marigold sekotak besar..Slurpp2! Buyah pulak beli Cendol 2 bungkus...bayangkanlah selera org puasa..berselera kami makan sampai takde spare ntok sahur..hahaha..Mlm kedua brulah dpt bterawikh ngan Along n Angah..masih tak ckup 3 org..apepun, yg tinggal da ckup memenuhkan saff..
Hari kedua, giliran aku menunjukkan skill..haha!Mak sebagai penyelia F&B menyediakan rencah ape yang patut..Aku masak sambal udang, mee suah masak air campur sayur2an n fish ball, ikan goreng (Ida siang kt belakang rumah ok!!) n cekodok udang (ade org sebut jemput-jemput)..Angah plak beli air tebu n roti john kt Bazaar Ramadhan..Adalah bekalan untuk aku bawak balik mlm tu ke hostel...Siti bungkuskan lengkap satu pakej dalam satu tupperware; nasik+kuah masak air+sambal udang..Kembang ati rasenye tengok Zuridah makan masakan aku dengan berselera..thank you Ida..
Tapi bila balik hostel, pilu dan sedih b’rotate2 dalam ati aku...isk..isk...(ade ke perkataan tuh??). Selera aku tak semeriah duduk kt rumah..Bazaar jauh, kedai makan tak bukak...tersiksa perut aku..tiap2 ari tanya Muhaiyah:


        “Hari ni hari ape...?”
        “Kita dah bape hari pose ek?”


Zuridah pulak bersemangat bukak lagu raya..Asik donlod lagu kt Imesh je kejenye.. Dari hari Isnin bertukar ke Selasa, beralih ke Rabu....n sampailah ke hari Khamis menyebabkan rinduku pada rumah sendiri membuak2 rasanya...Mak...Buyah...rindunya! Lambatnya hari Jumaat...!!!
Hopefully biarlah minggu ni semua balik..lg pulak 29hb berkumpul ramai2 kt uma Mokteh di Shah Alam..uhuhu...untung2 sambutlah bezday aku sekalik!!! (Dengan penuh harapan..)


Komen jika suke, komen jugak jika tersilap. Sayang korang!

0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Counting...:)

Daisypath Anniversary tickers

Anniversary

Irshad Ghazi's Birthday

Lilypie - Pregnancy