Pages

Mari mengumpul bloggers!

Wednesday, May 11, 2011

Mayat pulang ke rumah sendiri



Di Kg Toradja (Indonesia) terdapat satu ilmu yg luar biasa dimana mereka boleh menjadikan mayat berjalan pulang ke rumah sendiri. kejadian berlaku disebuah daerah pendalaman Indonesia yg berbukit bukau. Jika ada kematian di kg Toradja maka mayat itu akan diberi kuasa hipnotisme supaya si mati boleh pulang berjalan kaki dan hanya berhenti bila sampai dirumahnya. kuasa ini dibuat supaya tidak menyusahkan orang kg dari mengurus mayat tersebut.
Sumber: Oh! Tidak

Aku ada search kat forum-forum berkaitan dengan ritual yang dilakukan oleh penduduk kg toradja nih. Mengikut sejarah, ritual ini dilakukan ketika zaman perang saudara di antara  orang Toraja Barat berperang melawan orang Toraja Timur. Disebabkan banyak mayat yang bergelimpangan dan sukar diurus, maka mereka membuat ritual sebegini untuk memudahkan proses menguruskan mayat.

Cuma apa yang aku nak tekan kan di sini, sebagai orang Islam, segala hukum hakam agama haruslah diikut. Islam tidak menyusahkan, malah masih ada kemudahan jika kena pada caaranya. yang penting, kita perlu merujuk kepada al-Quran dan hadis-hadis.

Aku pun tak pasti  gambar berkenaan mayat ataupun manusia. Tapi firasat aku mengatakan perempuan tuh bukan mayat, tapi mungkin perempuan yang mengalami masalah sakit kulit.

Wallahualam...

Anda tau perkara ini lebih lanjut, kongsikan pada saya.

Nota: hukum mempercayai kuasa lain selain dari Allah s.w.t adalah syirik.

Komen jika suke, komen jugak jika tersilap. Sayang korang!

5 comments:

♥♥P.i.n.K.y MoMMa♥♥ said...

uihhhhh seram je >__<

silentphobia said...

mende seram nye ... itu smua setan tuh ... yg da mati mmg mati .. yg idop nie teruskn kehidupan ..

EimaruSi|ence™ said...

hak hak......baik jadik orang zislam, meninggal, mndikn mayat, kapan trus kbumi..tak yah buat pape ritual slain sedekahkan al fatihah dan yassin supaya mereka tenang

ain dzaya said...

haaa??!!
tamaw la...
t law dia silap umah camne...
erkkk...

EimaruSi|ence™ said...

hahaha..actually dia tak balik uma,tapi dia uruskan diri dia sendiri utk dikebumikan.hehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Counting...:)

Daisypath Anniversary tickers

Anniversary

Irshad Ghazi's Birthday

Lilypie - Pregnancy